Személyiség fejlesztés, mentális tréning, CBT

Megtanulni helyesen étkezni, életmódot váltani, olyan, mint megtanulni teniszezni.

Szükséged lesz egy edzőre. Egy eszközre és a kitartó hozzáállásodra. Máshogy nem fog menni. Hiába adom én át neked a legújabb és legtrendibb diétás tippeket, (amiket nem fogok, hiszen nem hiszek bennük), de adom a kezedbe a kulcsot és az ajtódon Te magad fogsz belépni. Tudnod kell, mik lennének a testednek a legmegfelelőbb ételek, mik tesznek egészségessé vagy betegítenek meg. Szenvedélyem minden nap olvasni arról, hogy az egyes funkcionális élelmiszerek hogyan hatnak, hogyan működik a bél-agy összeköttetés és mi a mikrobiom szerepe. A változáshoz, hogy tudj változtatni, elsősorban Te kellesz. Nélküled nem fog menni. És egyből sem fog menni. Nincsenek csodaszerek. Szükséged lesz időre, energiára és erőfeszítésre és folyamatosan gyakorolnod is kell. De minél többször írod át a fejedben futó programot, annál sikeresebb leszel.

Minden nap elvárod, hogy betartsd a diétát, ne csússz meg egy-egy süti láttán, de mégsem tudsz ellenállni, és az egy falatból már mégis több lesz. Ha pedig nehézségeid támadnak, magadban keresed a hibát és elkeseredsz. Ezen a ponton talán fel is adod, és a csalódottságtól talán még többet is eszel és a vigaszt nyújtó csokihoz nyúlsz. Látod magad? Ne add fel!

Van remény! Az mindig van!

Ne kezdd minden napodat azzal a hiába befektetett erőfeszítéssel, hogy aztán elbukj, és még jobban elkeserítsd magad. Majd másnap mindent kezdj elölről. A harcnak sohasem lesz vége. Ne harcolj. Értsd meg a testednek szüksége van kalóriára. Böjtölni, „méregtelenítő kúrát” tartani, nem tarthatsz egy életen át. Mit sem ér az egész, hogy koplalsz, nem eszel, elutasítasz mindent, majd az élet egy jól irányzott pofonjától ismét az ételek biztonságot nyújtó oltalmát keresed. És az ördögi kör kezdődik elölről. Szükséged van gyakorlásra, kis lépésekre és egy edzőre.

Speciálisan, helyes étkezési rend kialakítására szakosodott kognitív viselkedés terapeuta trénerre.
Olyasmit képzelj el, mint egy pszichoterápiás ülés. Eljössz, átbeszéljük mi a problémád, miben kívánsz változni és mihez kéred a segítségem.

Először is megnézzük hogyan is étkezel, miket eszel általában. Hol vannak elakadásaid, problémáid és általában miken csúszol el. Megtanítom, miket kellene és hogyan fogyasztanod a jövőben. És hogy ne szedd vissza egy év múlva sem a leadott kilókat, vagy megszabadulj a kínzó evési kényszeredtől, na, ahhoz kell a terápia. De ez a terápia nem úgy fog kinézni, hogy Te ülsz, kérdezlek, és egy kis beszélgetés sorozattal majd magától megoldódik minden. A pszichoterápia jó, de ebben az esetben nem elégséges. Szükség van a Te aktív részvételedre is. Elvégre is a statisztikák azt mutatják, hogy bár az embereknek sikerül lefogyniuk, vagy egy ideig megállniuk, hogy ne forduljanak a csábító élelmiszerek felé, de aztán a leadott kilókat vissza is szedik, mert végül elcsábulnak. Kell, hogy az életet megédesítse valami. És a menet indulhat elölről. Mintha az emberek egy folyamatos fogyókúra körben élnének.

Ha az élet egy fanyar citromot dobott, meg kell tanulnunk belőle legalább egy jó limonádét keverni. :) De ezt nekünk kell megcsinálnunk.

Minden eszköz a kezedben van, hogy lefogyj, hogy feladd és átformáld rossz étkezési szokásaidat. De a változáshoz Te magad kellesz. Fejben kell változnod. Sajnos ez a mai világ sok helyen próbálkozik kibabrálni velünk. Ha fejben nem vagyunk rendben, egyben, vagy ha egy pillanatra leeresztünk, máris azon kaphatjuk magunkat, hogy egy péksütivel fojtjuk el a bánatunkat, vagy inkább már csak a csörgő csomagolása emlékeztet rá, mert mi észre sem vettük, de megettük. Így nehéz.
Pedig az evés nem automatikus, csak úgy néz ki...

Azt hiszed, hogy az evés önkéntelen? Hogy minden, amit a szádba teszel az automatikus? Na, ugye, hogy nem. Biztos Veled is előfordult már, hogy stresszeltél valamin és le kellett nyugtatnod magad. Vagy, hogy éppen dühös voltál, felidegesítettek és nem volt más eszköz a kezedben. Frusztrációnkat gyakran étellel nyomjuk el. Vagy a napod borzasztóra, hosszúra sikeredett és nem is olyannak, amilyennek tervezted, és le kellett tolnod egy tortával egy meleg kakaó kíséretében. Vagy rettenetesen szomorú voltál, magányosnak érezteted magad és muszáj volt valamit enned, hogy az álmaidat lenyeld, hogy jobb kedvre derülj. „Mert megérdemled!”

Igen, Te megérdemled. Te és a tested egyek vagytok, egy vérből valók, ahogy mondja a mese. Tested téged szolgál, a te egészséged, de csak Te tudsz rá felelősen vigyázni. Ő hidd el, igyekszik helyetted is, csak nem bírja. Nem az ellenséged, nem kell, sőt, nem szabad rá rossz szemmel nézned a tükörben. Ócsárolnod és ponyvába öltöztetned, hogy elfedd a nem kívánatos göröngyöket. Mit üzen a tested? Tested tükrözi az érzéseidet, gondolataidat, a kapcsolataidat, konfliktusaidat. Benne van az egész élettörténeted és benne vagy Te magad. Alakíts ki személyesebb, barátibb viszonyt testeddel. Bensőséges, szeretetteljes kapcsolat ez, amit gyógyító gondolatokkal kell táplálnod. Gyógyító gondolatokkal és nem étellel. Az étel nem az, amire vágyunk, hiszen az csak átmeneti vigaszt nyújthat. Mi csak szimplán nem tudjuk, hogyan máshogy csöndesíthetjük el a bennünk kavargó gondolatokat. Ezért nyúlunk ehhez. De ez csak rövidtávon adhat segítséget. Egy fél órára, órára. Aztán ránk törnek a félelmek. Még több hurkánk lesz. Kínzó csalódással kevert bűntudattal próbálunk mosolyt erőltetni magunkra TV nézés közben. Minden rendben van. Csak belül mégsem. A fejünkben mindig ott lappangnak a nyomasztó gondolatok és mi nem szeretjük magunkat. De így nem lehet élni.

Az evés nem automatikus. Tudsz Te róla. Mégsem tudsz nem mondani? Na, ehhez, kell a gyakorlás.
Hányszor emelted fel a kezedet az internet böngészése közben, hogy a tányérhoz nyúlj? Hányszor? Ugye, hogy Veled is megtörtént már nem egyszer? Ez azért lehet, mert sokszor másra figyelsz és észre sem veszed, de már megettél egy komplett ebédet. A figyelemnek a hiánya sokszor akaratlannak tűnhet, mert mások elterelik a figyelmedet. Környezeti hatások, vagy egy jó beszélgetés. Egyéb esetekben szándékosan nem veszünk tudomást arról, hogy éppen eszünk. Ám mindkét esetben igaz, hogy nem teljes figyelmünkkel vagyunk jelen a cselekedetünkben.

Sokszor a gondolkodásunk vezet minket mellékvágányra. Nem egyszer magyarázzuk meg önmagunk számára, miért is jutalmazzuk meg magunkat, éppen egy szelet csokival. Holott inkább egy ölelésre vágynánk és egy jó beszélgetésre egy baráttal, egy finom tea mellett. Vagy mit szólnál ahhoz, hogy éppenséggel magaddal ülj le? Sokszor egészen függővé válhatsz bármitől, ami téged segít távol tartani saját magadtól. Ennek köszönhetően sokan vallhatjuk be, függők vagyunk, a telefonunktól, a technikától, az ételtől, vagy éppen a dohányzástól. És még sorolhatnám. Gyakorlatilag leélhetünk úgy egy egész életet, hogy garantáltan nem töltünk egy percet sem magunkkal. Nem kell beszélgetnünk magunkkal és ez egy katasztrófa, tényleg. Maslow is megmondta, hogy a piramis csúcsa az önmegvalósítás, ami nem működhet önnön ismeretünk nélkül. Ez egy út és én egy darabon kísérhetlek téged, hogy megváltoztathassuk a gondolkodásodat. Hogy a rosszul berögzült, káros szokásaidon változtatni tudj. Ehhez nyújthat segítséget számodra a kognitív terápia. Emellé még hozzáadom a tudománnyal megalapozott, egészséget szolgáltató táplálkozási ismeretrendszert is.